A/S Tuborgs Fabriker blev grundlagt i Hellerup den 13. maj 1873 af en gruppe erhvervsmænd, med grosserer og slagteriejer Philip W. Heyman som initiativtager. Han var kommet under vejr med, at H.P. Prior var villig til at sælge det af ham ejede areal med havn i Hellerup. Prior havde i årene 1869-72 anlagt Tuborg Havn. Tuborg-navnet stammer fra et udskænkningssted, som blev opført af Jonas Thue i 1690'erne med navnet Thuesborg. Selvom Thue selv var brygmester, havde han altså personligt ingen forbindelse med det senere bryggeri. Thuesborg blev senere ombygget, og en ny, større villa blev tilføjet med navnet Store Tuborg. Denne blev senere et plejehjem.
Heyman fik C.F. Tietgen, grosserer Rudolph Puggaard og højesteretssagfører Gustav Edvard Brock med på ideen at erhverve området til industrielt formål. Den 13. maj 1873 blev der indbudt til den stiftende generalforsamling. Det var planerne, at man ville udnytte havnen ved at anlægge et eksportbryggeri, et glasværk til at fremstille flasker til bryggeriet, en svovlsyrefabrik og en gødningsfabrik. Ideen var, at man ville eksportere øl til Sydamerika og importere gødningsstoffer fra den verdensdel.
Aktiekapitalen var på 1 mio. rigsdaler, hvoraf rdl. 800.000,- blev tegnet. C.F. Tietgen, der var formand for Privatbanken, og som blev selskabets første bestyrelsesformand. Aktiekapitalen var ikke tilstrækkelig til at etablere de ønskede virksomheder, og man oparbejdede derfor en betydelig gæld. I bestyrelsen var Philip W. Heyman ansvarlig for anlæggelsen af virksomheden i samarbejde med en af tidens dygtigste ingeniører, cand.polyt. G.A. Hagemann. Philip W. Heyman engagerede desuden Hans Bekkevold, der var brygmester i Kristianssand i Norge, til opbygning af bryggeriet. Selskabets direktør var Leopold Damm, der var ansat på Tietgens initiativ.
De første øl kom på markedet 13. juli 1875, bl.a. Tuborgs lagerøl (fra 1932 kendt som Rød Tuborg). Forventningerne til eksportmarkedet slog dog fejl, for i disse år blev mekaniske kølemaskiner mere almindelige og muliggjorde også bryggeridrift i varme lande. De sydamerikanske lande opbyggede deres egne bryggerier, og disse bryggerier blev beskyttet af høje toldsatser. I Danmark var der en overkapacitet af gødning, og glasværket kunne ikke producere flasker til markedspriser. Tuborgs Fabrikker gik derfor dårligt, og selskabets storaktionær Philip W. Heyman forlangte direktøren fyret. Han ønskede også alt andet end bryggeriet afviklet. Ingen af delene ville Tietgen gå med til, hvad der førte til Philip W. Heymans udtræden af bestyrelsen.
Selskabet påbegyndte en ændring af produktionen, så den passede til danske forhold. Omlægningen af produktionen krævede nye investeringer, og bestyrelsen måtte derfor i flere år afvise at udbetale udbytte til aktionærerne. Forholdet til aktionærerne var derfor spændt. Efterhånden blev firmaets gæld blev konverteret til aktier. Dette åbnede mulighed for, at Heyman og hans støtter i 1880 på ny forlangte direktørens afsked for uduelighed. Denne gang lykkedes det, og C.F. Tietgen trådte samtidig ud af bestyrelsen. Heyman blev nu både administrende direktør og bestyrelsesformand og begyndte at rette skuden op.
Idag er Tuborg et varemærke, som brygges hos Carlsberg.
|
I Databasen: 12207 Anmeldelser af 267333 øl fra 247 lande og 12878 bryggerier. Billeder: 102416 |
Bliv medlem af www.goodbeer.dk
www.goodbeer.dk er et online mødested for alle der elsker en god øl og gerne vil dele øloplevelsen med andre.
Et medlemskab er er gratis og alle kan oprette en profil, både de glade ølelskere, ølbryggere med mere.
Men for at det skal virke i praktis, er der nogle fælles regler som alle skal overholde.
For at kunne komme med inputs, af den ene eller anden art skal du lade dig registrere / oprette en profil som indeholder:
Alle, der respektere den til en hver tid gældende husorden, kan melde sig ind, og skrive nye ølanmeldelser, nyheder, bruge ølforum'et osv. så snart at de har oprettet en profil og aktiveret den. ( for at kontrollere at email adressen findes udsendes der en aktiverings email med et link.
Der er ingen smag eller holdning der er bedre end andre, om du er til den ene eller anden type øl, har ingen betydning for medlemsskabet. Men vær saglig og skriv i et pænt sprog (så din mor vil være dig bekendt).
Nedlad ikke andres indlæg, men kom med din egen vurdering i stedet for.
Som medlem af sitet www.goodbeer.dk kan du have en af følgende statuser og dermed følgende muligheder
Alle brugere (fra User til Master) kan rette i egne indlæg (ølanmeldelser, ølforum indlæg og nyheder)
Hvis du ønsker at skifte bruger level, så skriv en kort email om hvorfor.
Hver gang du kommer med et nyt indlæg får du tildelt nogle point, afhængig af din indsats:
Goodbeer.dk forbeholder sig ret de af brugerne oprettede bryggerier, øl, billeder, anmeldelser mm. bl.a. fordi at goodbeer er en relations database og data kan ofte ikke fjernes uden at får indflydelse mange steder.
Goodbeer.dk forbeholder sig ret til at slette og redigere anmeldelser der strider imod denne husordens øvrige regler om sobert sprogbrug og/eller nedgørelse af andre anmeldere og/eller anmeldelser. Redigering og sletning af anmeldelser kan ellers kun blive foretage af den oprettende bruger, med mindre forhold som ovenfor beskrevet gør sig gældende.
Venlig hilsen
webmaster / Lars Jensen
10 Glas: Uha! Det er jo den øl, jeg vil kalde en perfekt øl. Vi taler altså om total nydelse - eller som Monrad og Rislund ville sige: "En oral orgasme!" Jeg har smagt øl, der kan få mig til at miste opmærksomheden med alt andet i en tid, for mine smagsløg stjæler den.
9 Glas: Giver jeg en øl der er over al forventning. Grænsene til det perfekte.
8 Glas: Gives til en meget god øl. Vi har fat i en med karakter og ånd. Den er mere end bare en øl. Den har en lille oplevelse med sig. Det er den man lige skal smage igen, FØR man sætter glasset ned. Her smiler jeg også gerne. Den køber jeg helt sikkert igen. Den skal andre prøve, for det er en øl efter min smag.
7 Glas: Gives for en der vil lidt mere. Den har karakter og ånd. Den har det der skal til, men kunne godt yde mere. Jeg vil med sikkerhed lade andre smage for at høre deres mening. Den får gerne et anerkendende nik.
6 Glas: Gives for en øl jeg godt vil smage igen. Den er ikke dårlig, men den savner spændingsmomenter. Det kan være en lidt kedelig øl, uden de store udfordringer, eller det kan være en øl, der faktisk ikke er god i helhedsindtrykket, men har gode momenter.
5 Glas: Gives for en øl, der falder igennem. Den vil jeg nok ikke investere i igen sådan lige foreløbig. Den er ok, og den skal ikke længere ned end 5, fordi det kan være min smag eller situationen, der fælder den - f.eks. hvis man har spist krydret mad eller lige har ædt en Piratos.
4 Glas: Gives en øl, der faktisk ikke smager godt. Den har bare et eller andet over sig, der gør, at den ikke dumper. Det kan være duft, smag, udseende el.lign. Jeg vil bestemt ikke anbefale en der får 4. Men selvfølgelig er smagsløg jo forskellige.
3 Glas: Gives til en øl, jeg kraftigt vil fraråde alle at købe. Det er mere end en skuffelse. Det er spild af penge i den grad. En øl der burde tages af markedet, da den er en skændsel.
2 Glas: Uha! Det er ikke godt. Her har jeg måtte stå af, spytte ud eller noget der er være.
0-1 Glas: Gives til en øl der ikke er der! Hvordan kan det lade sig gøre? Jo altså ud over dem man sidder og venter på forgæves, så er der faktisk øl på markedet, som koster noget, har kapsel på og kan drikkes, men bagefter er man i tvivl om det bare var et fatamorgana/en drøm. Nej den skinbarlige sandhed er at man er blevet snydt og har betalt for vand med alkohol!
10 Glas: Uha! Det er jo den øl, jeg vil kalde en perfekt øl. Vi taler altså om total nydelse - eller som Monrad og Rislund ville sige: "En oral orgasme!" Jeg har smagt øl, der kan få mig til at miste opmærksomheden med alt andet i en tid, for mine smagsløg stjæler den.
9 Glas: Giver jeg en øl der er over al forventning. Grænsene til det perfekte.
8 Glas: Gives til en meget god øl. Vi har fat i en med karakter og ånd. Den er mere end bare en øl. Den har en lille oplevelse med sig. Det er den man lige skal smage igen, FØR man sætter glasset ned. Her smiler jeg også gerne. Den køber jeg helt sikkert igen. Den skal andre prøve, for det er en øl efter min smag.
7 Glas: Gives for en der vil lidt mere. Den har karakter og ånd. Den har det der skal til, men kunne godt yde mere. Jeg vil med sikkerhed lade andre smage for at høre deres mening. Den får gerne et anerkendende nik.
6 Glas: Gives for en øl jeg godt vil smage igen. Den er ikke dårlig, men den savner spændingsmomenter. Det kan være en lidt kedelig øl, uden de store udfordringer, eller det kan være en øl, der faktisk ikke er god i helhedsindtrykket, men har gode momenter.
5 Glas: Gives for en øl, der falder igennem. Den vil jeg nok ikke investere i igen sådan lige foreløbig. Den er ok, og den skal ikke længere ned end 5, fordi det kan være min smag eller situationen, der fælder den - f.eks. hvis man har spist krydret mad eller lige har ædt en Piratos.
4 Glas: Gives en øl, der faktisk ikke smager godt. Den har bare et eller andet over sig, der gør, at den ikke dumper. Det kan være duft, smag, udseende el.lign. Jeg vil bestemt ikke anbefale en der får 4. Men selvfølgelig er smagsløg jo forskellige.
3 Glas: Gives til en øl, jeg kraftigt vil fraråde alle at købe. Det er mere end en skuffelse. Det er spild af penge i den grad. En øl der burde tages af markedet, da den er en skændsel.
2 Glas: Uha! Det er ikke godt. Her har jeg måtte stå af, spytte ud eller noget der er være.
0-1 Glas: Gives til en øl der ikke er der! Hvordan kan det lade sig gøre? Jo altså ud over dem man sidder og venter på forgæves, så er der faktisk øl på markedet, som koster noget, har kapsel på og kan drikkes, men bagefter er man i tvivl om det bare var et fatamorgana/en drøm. Nej den skinbarlige sandhed er at man er blevet snydt og har betalt for vand med alkohol!
Navn på øl: Alle øl skal naturligvis have et navn. Navnet må ikke være brugt af bryggeriet til en anden øl før.
Bryggeri: Der skal vælges et bryggeri. Du kan "flytte" øllen til et andet bryggeri om nødvendigt (eventuelle ølanmeldelser flytter med). Hvis bryggeriet ligger i et andet land, så kan der opstå problemer med billederne til øllen, da billeder organiseres efter land.
Kopi af: Hvis øllen er en kopi-øl eller hvad man også kalder en etiket øl, så skal du her vælge den øl den er en kopi af. Hvis det er en kopi øl vil øltype og alkohol % blive identisk med originalen. Derfor behøver du ved kopi-øl ikke at angive øltype eller alkohol %.
En øl kan være en kopi af alle de øl som bryggeriet brygger eller som brygges på et andet bryggeri der er medlem af den samme bryggergruppe. (Af typen samarbejde)
Alkohol %: Hvis alkohol % er kendt så skriv det i feltet. Er alkohol % ukendt, så sæt et flueben i det lille felt.
Brygges denne øl?: Vælg kun nej hvis du er sikker på at øllen ikke brygges mere. Husk at f.eks. en julebryg ofte bliver brygget igen næste år.
Lancerings tidspunkt: Hvornår blev øllet tappet første gang, eller fra hvornår kunne øllet købes første gang? angives en måned skal år også angives.
Øl billeder: Det er muligt at vælge op til fire billeder til en øl. Feltet du vælger, bestemmes af hvad der er på billedet. Hvis du har et nyt billede til øllen så kan du uploade det direkte til øllen med linket til højre:
Når du har valgt et nyt billede kan du checke om det var det rigtige ved at føre musen over foto ikonen:
Forside etiket: Feltet her bruges til et billede af øllens forside etiket.
Bagside etiket: Feltet her bruges til et billede af øllens bagside etiket.
Øl flaske Her kan du indsætte billeder af flasken eller dåsen, evt. sammen med et glas.
Andet billede Bruges til billeder der ikke kan placeret i en af de tre andre felter.
Kommerciel øl beskrivelse, altså ikke en ølanmeldelse. I tekst feltet kan du skrive lidt om øllet, f.eks. hvordan er det brygget, hvem er brygmester eller bare en kopi at bryggeriets beskrivelse. Gerne på dansk!
Med knappen "Editor?" kan du vælge hvilken editor du vil anvende. Den uden funktioner anbefales hvis du bruger en tablet eller telefon.
Ret øl / Ny øl klik her, når du har udfyldt formulaen. Skulle der mangle vigtig info, så kommer der en besked om det.
Navn på Bryggeri Alle Bryggerier skal naturligvis have et navn. Navnet må ikke være brugt af et andet bryggeriet.
Adresse: Angiv en så nøjagtig adresse som muligt. Med en adresse kan der f.eks. vises et kort med bryggeries placering.
Telefon nr. Hvis et bryggeri har flere telefon numre så skriv det vigtigste nr. her
e-mail:Udfyldes om muligt med en e-mail adresse til bryggeriet.
Land: Land skal vælges inden at der kan vælges eller uploades nye billeder til bryggeriet. Hvis du flytter bryggeriet til et andet land, vil evt. billeder ikke kunne bruges, men skal uploades igen.
Type: Bryggeritypen er vigtig for klassificeringen af bryggeriet. Se mere her under:
Link: Bryggeriet hjemmeside kan være en god kilde til at finde flere informationer. Husk "http://" i linket.
Billeder: Det er muligt at vælge op til tre billeder til et bryggeri.
Bryggeri beskrivelse. I tekst feltet kan du skrive lidt om bryggeriet, deres historie, brygmester kommende planer og alt andet der kunne være interessant om bryggeriet. Gerne på dansk!
Med knappen "Editor?" kan du vælge hvilken editor du vil anvende. Den uden funktioner anbefales hvis du bruger en tablet eller telefon.
Ret Bryggeri / Nyt Bryggeri klik her, når du har udfyldt formulaen. Skulle der mangle vigtig info, så kommer der en besked om det.